Folkparker, rökiga jazzklubbar och vinylskivor. Den som söker embryot till det svenska musikundret hittar det hos skivbolaget Sonet.
Grundat utan masterplan, lönsamhetskrav eller tankar på börsintroduktion blev Sonet ett av våra största och mest spännande skivbolag. Här blandades högt och lågt – finkultur och mindre fin kultur – utan åtskillnad. Här signades och gavs ut svenska legender såsom Jerry Williams, Sylvia Vrethammar och Peps Persson.
När rockmusiken exploderade under 60-talet och fortsatta växa under kommande årtionden var det Sonet som presenterade den nya musiken för svenskarna; Bob Marley, Elvis Costello, Marianne Faithfull, Depeche Mode, Grace Jones och U2 var bara toppen av isberget.
Genom intervjuer med musiker, branschfolk och skivbolagslegender både i och utanför Sverige tecknas ett porträtt över den musikkanon som Sonets utgivning utgjorde. Hur gick det egentligen till när ett gäng våghalsar bestämde sig för kombinera idealismen med entreprenörskap och satsa allt på konsten och musiken? Och vad hände när pengarna som skulle komma imorgon, redan gjorts av med igår?