Maria Sveland
Maria Sveland är utbildad vid Dramatiska institutets radiolinje och en prisbelönt författare och journalist. Hon debuterade 2007 med romanen Bitterfittan, som idag räknas till en av våra moderna klassiker. 2013 kom Hatet, sprungen ur ett explicit mordhot, där hon gjorde upp med antifeminismen och aggressiviteten som den tycks uppvigla. En genomgående tematik i hennes journalistiska- och litterära gärning är klass, kön och sexualitet.
Foto: © Saga Berlin
Bitterfittan 2
Tio år har gått sedan Sara lämnade man och barn för en veckas tankepaus på tönt-Teneriffa.
Familjehelvetet hade dränerat henne på energi, hon var bitter och trött. I solstolen på det fula charterhotellet läste hon Erica Jongs klassiker Rädd att flyga och insåg att det hon längtade efter mest var att få sova och vara ifred – inte något vilt, knapplöst knull.
När vi nu möter Sara har hon äntligen skiljt sig från sin man. Men att börja om livet som ensamstående är betydligt mer komplicerat än vad hon kunnat ana. Kärnfamiljsnormen är stark, och att leva ut sin lust väcker provokation och ilska hos omgivningen. Sara slits mellan påtvingande skamkänslor och stolthet över sitt beslut.
Medan Bitterfittan var en uppgörelse med våra ojämställda kärleksrelationer och familjeliv gör Bitterfittan 2 upp med samhällets svartvita syn på skilsmässa och den förbannade sexistiska socialiseringen. Det är en berättelse om lust, mod och sårbarhet. Inte minst är det en kärleksförklaring till vänskapen.
Bitterfittan
Sara är 30 år och redan bitter. En riktig bitterfitta faktiskt. Så en dag i januari när allt blir outhärdligt lämnar hon man och barn för en veckas tankepaus på tönt-Teneriffa. Med sig på resan har hon Erica Jongs 70-talsklassiker Rädd att flyga, och hon läser och undrar hur det kunde gå så långt att hon längtar mer efter en hel natts sömn än ett knapplöst knull.
Det var ju inte så här det skulle bli. Hon drömde ju bara om kärleken som alla andra.
Sara känner sig lurad och bitter när hon tänker på alla kvinnor hon känner som liksom hon dräneras på energi i familjefängelset. Är det ett ofrånkomligt arv i rakt nedstigande led från hennes rastlösa mammas diskande eksemhänder till hennes eget nervösa duktighetskomplex?
Befrielsen
En roman av Maria Sveland om det mest förbjudna – kvinnors hämnd. ”Befrielsen” skildrar fyra kvinnor och deras relationer, i en stad där våldet paralyserar och terroriserar.
En serievåldtäktsman härjar den lilla staden med det pampiga slottet. Medan kvinnorna tar omvägar runt parken och ser till att få sällskap hem, bestämmer sig en annan grupp för att det får vara nog. De kallar sig Kvinnornas Befrielsefront och börjar slå ner oskyldiga män för att få polis och samhälle att reagera.
Befrielsen är en berättelse om det sexuella våldet som finns i allas vår närhet, varje dag, varje timme. Det som skär genom varje kultur, varje land, varje tid. Hur ska vi kunna förstå det? Är det överhuvudtaget möjligt? En berättelse som ställer de svåraste frågorna, om att vägra ge upp, om vänskapen den största och om våra mödrar, vardagshjältinnorna. Om att slå tillbaka.
Hatet
Det kom ett brev med ett dödshot. När den första rädslan lagt sig gör sig vreden startklar och ett skrivande tar vid. Hatet. En bok om antifeminismär en berättelse om ett Sverige i förändring där ett nytt debattklimat sakta har vuxit fram, och där det är alltmer legitimt att avsky feminismen och dess företrädare.
Hur kommer det sig att aggressiviteten mot feminister och kvinnor ökar just nu? Vad får hatet för konsekvenser? Hur kan feministhatet förstås utifrån ett historiskt och politiskt perspektiv? Genom intervjuer, analys och kartläggning av antifeminismen visar Maria Sveland hur allvarligt läget är, både för feminister och enskilda kvinnor.
Den här boken är en larmklocka och en uppmaning till alla som säger sig stödja idén om rättvisa och mänskliga rättig